قیمت ورق آلومینیوم

مشاوره و استعلام لحظه ای قیمت

روش استخراج آلومینیوم

استخراج آلومینیوم
فهرست مطالب

آلومینیوم یکی از فراوان ترین فلزات روی زمین می‌باشد، اما گران است که عمدتا به دلیل مقدار برق مصرفی در فرآیند استخراج است.

سنگ معدن آلومینیوم، بوکسیت نیز نامیده می‌شود. بوکسیت تصفیه شده برای تولید یک پودر سفید اکسید آلومینیوم که می‌توان از آن آلومینیوم استخراج کرد استفاده می‌شود.

الکترولیز شامل استفاده از الکتریسیته برای تجزیه الکترولیت‌ها و تشکیل عناصر است. محصولات الکترولیز را می‌توان برای یک الکترولیت معین پیش بینی کرد. آلومینیوم فلزی است که به این روش از سنگ معدن آن استخراج می‌شود.

در این مقاله میخواهیم بدانیم چطور آلومینیوم استخراج میشود: اولین مرحله برای استخراج آلومینیوم و تولید ورق آلومینیوم، شمش آلومینیوم و دیگر محصولات آلومینیومی موجود در بازار استخراج سنگ معدن بوکسیت می باشد، آلومینیوم به دلیل واکنش پذیری بالایی که دارد به طور خالص در طبیعت یافت نمی شود.

آلومینیوم از سنگ بوکسیت به دست می آید، نام این سنگ برگرفته از یک منطقه در فرانسه می باشد که اولین بار این نوع از کانی را در آنجا یافتند، بوکسیت معمولا در مناطق گرمسیر و مرطوب مانند آمریکای جنوبی، استرالیا، جنگل های آمازون، جنوب هند، گینه، برزیل و … به دست می آید.

این سنگ از واکنش سنگ هایی مانند بازالت و گرانیت که مقدار زیادی آلومینیوم در آن ها وجود دارد با هوا و اکسید شدن آن ها به وجود می آید، آلومینیوم را میتوان در خاک های رسی و دیگر مواد معدنی نیز پیدا کرد، اما استخراج از آن ها چندان به صرفه نیست.

سنگ معدن دیگری که از آن آلومینیوم به دست می آید کریولیت می باشد که توسط یک شیمیدان آلمانی به نام وهلر یافت شد، فلز آلومینیوم تا مدت های زیادی از فلز های گران بها به شمار می آمد، اما بعد از سال 1886 و روشی آسان تری که برای استخراج آلومینیوم روی کار آمد، مصرف این فلز در صنایع مختلف بسیار زیاد و مقرون به صرفه شد.

 استخراج آلومینیوم
استخراج آلومینیوم

روش های استخراج آلومینیوم چیست؟

برای استخراج آلومینیوم روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از این روش ها الکترولیز می باشد، در این روش سنگ بوکسیت را خرد کرده و به آن آهک، آب داغ و سود سوزآور قوی اضافه میکنند،در نتیجه محلول سدیم آلومینا در سود سوزآور به وجود آمده و در مرحله ی بعدی آن ها را از هم جدا میکنند و آلومینا را در کریولیت مذاب حل میکنند و در آخر این محلول را در دمای 1000 درجه سانتی گراد الکترولیز میکنند.

الکترولیز به این صورت است که این مواد در دیگ های بزرگی قرار دارند که در کف ظرف کاتد قرار دارد و آند از بالای ظرف به آن وارد می شود، بعد از این مرحله مذاب ها را منجمد میکنند و به صورت های مختلف از جمله ورق آلومینیوم، میلگرد آلومینیوم، شمش آلومینیوم و … در می آورند.

هال هرولت و بایر را میتوان مسئول تولید آلومینیوم دانست، روش استخراج آلومینیوم از گذشته تا به حال تفاوت چندانی نداشته و فقط با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات پیشرفته تر و بیشتر و در نتیجه مقدار آلومینیوم بیشتر تولید می شود، اما فرآیند تولید آلومینیوم بسیار گران تر از بازیافت آلومینیوم می باشد، با این حال باز هم استفاده از ورق آلومینیوم و دیگر محصولات آلومینیومی به صرفه تر از فزات دیگر می باشد.

انتخاب محل استخراج آلومینیوم

هنگام انتخاب محل کارخانه استخراج آلومینیوم باید چندین فاکتور مهم را در نظر گرفت. باید باشد:

  • در مجاورت یک نیروگاه، به منظور تامین منبع زیادی از برق مورد نیاز برای الکترولیز
  • در نزدیکی ساحل تا امکان واردات مواد خام فراهم شود.
  • در نزدیکی جاده‌ها و خطوط راه‌آهن تا امکان انتقال محصول به جایی که نیاز است فراهم شود.
  • دور از مناطق ساخته شده، به طوری که سر و صدا و آلودگی بر جمعیت محلی تأثیر نگذارد.

سوالات متداول

آلومینیوم در صنعت چگونه استخراج می‌شود؟

استخراج و پالایش، تولید آلومینیوم از بوکسیت یک فرآیند دو مرحله ای است: پالایش بوکسیت برای به دست آوردن آلومینا و ذوب آلومینا برای تولید آلومینیوم.

سنگ معدن آلومینیوم چیست؟

سنگ معدن آلومینیوم عبارت است از: بوکسیت، کرایولیت و کوراندوم.

از چه روشی برای استخراج آلومینیوم استفاده می شود؟

استخراج با الکترولیز انجام‌ می‌شود، اما ابتدا اکسید آلومینیوم باید ذوب شود تا الکتریسیته از آن عبور کند.

به این مطلب امتیاز دهید

برای اطلاع از قیمت روز آلومینیوم با ما تماس بگیرید.

همه روزه پاسخگوی شما هستیم

اشتراک گذاری این مطلب

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

6 پاسخ

  1. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
    تفاوت بازیافت و استخراج آلومینیوم در چیست؟

    1. سلام حبیب عزیز
      با توجه به نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار قیمت های روز باهم متفاوت می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت آلومینیوم با کارشناسان ما در پارسیان آلومینیوم تماس بگیرید.

    1. سلام مجتبی عزیز
      آلومینیوم مجموعه ما تولید کارخانه ‌های المهدی،ایرالکو،سالکو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آلیاژهای پرکاربرد آلومینیوم

آلیاژهای پرکاربرد آلومینیوم

محبوب ترین آلیاژهای آلومینیوم همه کاره آلیاژهای پرکاربرد آلومینیوم : آلومینیوم بدون شک یکی از محبوب ترین فلزات است که

آلومینیوم در لوازم خانگی

آلومینیوم در لوازم خانگی

آلومینیوم در صنعت لوازم خانگی آلومینیوم جزء فلزات اثربخش و مهم روی زمین است که سومین فلز در دنیا به